Stopregel

De Stop-regel, is waarschijnlijk de regel die het vaakst met voeten wordt getreden en tot vervelende situaties kan leiden.

“Protest: hij/zij bood op denken van partner”

west

noord

oost

zuid

pas

??

Je bent zuid en hebt onderstaande hand

partner noord en oost passen vlot. Doe je dan nog iets met deze hand?

AB10

H62

HV84

Waarschijnlijk niet, je hebt weliswaar 13 pnt maar bieden kan gevaarlijk zijn.

Zelfde hand, na 3 denkt partner geruime tijd na en past. De situatie is nu voor zuid wezenlijk anders en bieden lijkt opgelegd maar zuid maakt dan gebruik van ongeoorloofde informatie (o.i.).

Het argument: “ik bied altijd met 13 pnt” zal, als 75% van gelijkwaardige spelers past, geen standhouden.

Om te voorkomen dat er door denkpauzes en vervolgens passen of bieden zonder wachttijd o.i. wordt verkregen dient een speler na een sprongbod of preëmptieve opening ter rechterzijde ongeacht zijn/haar hand altijd ca. 10 (al is het maar 6/7) sec. te wachten.

Terug naar bovengenoemde situatie, je hebt een ongeduldige partner die zich nooit iets aantrekt van de stopregel. Partner noord wacht met zijn mooie hand, (hij heeft iets te denken) nu plots wel de voorgeschreven tijd en past. Maakt zuid die nu toch biedt gebruik van de info met in het achterhoofd dat partner zich nooit aan de stopregel houdt?

Mijns inziens wel maar er zal toch een welles nietes ontstaan. Om onverkwikkelijke situatie te voorkomen dien je dus altijd een verplichte wachttijd in acht te nemen al zijn het maar de eerder genoemde 6/7 seconden.

Onderstaand de volledige hand tijdens een wedstrijd die ik op BBO volgde. Of noord wel of niet terecht paste is niet aan de orde, in elk geval paste zuid.

Afbeelding met tekst, schermopname, nummer, Lettertype

Automatisch gegenereerde beschrijving

Het betrof een viertallenwedstrijd, aan de andere tafel

doubleerde Noord 3 en werd in Zuid 3 sa geboden.